From the Temples to the Venter: The Immanent Ethics of Violence in “El Ojo Silva” by Roberto Bolaño

Main Article Content

Jorge Estrada

Abstract

This paper unearths the immanent ethics that underlie the thematization of violence in Roberto Bolaño’s “El Ojo Silva”. To provide an encompassing reading and reveal the inte-rrelationship between a notion of immanence and a narrative structure, this paper takes as point of departure stylistic features and concludes with theoretical speculations. In this manner, it is possible to position the short story in relation to a long literary tradition, as well as show how the imaginative iterations engrained in the narrative structure tune practical reasoning through generalizations, history, and fiction. The argumentation is divided in four parts that intertwine: a case posited by resorting to the “winning of goodwill” from classical rhetoric, the exile depicted as historical experience and an allegory, a violent event as immanent core, and, lastly, sovereign violence as key element in poetics of exception. This itinerary shows to which extent a text’s ethic and aesthetic dimensions are imbricated.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Jorge Estrada

Jorge Estrada concluyó recientemente sus estudios (2019) doctorales en el Instituto Peter-Szondi de Literatura comparada de la Universidad Libre de Berlín, donde su tesis “Experiencing Ethics with Sterne and Musil: a relentless character construction” fue distinguida con el predicado summa cum laude. Se licenció en Lengua y literaturas hispánicas en la Universidad Nacional Autónoma de México en 2010 y su actual proyecto de investigación postdoctoral examina los efectos de sentido en la tradición cuentística latinoamericana del siglo xx con una aproximación multidisciplinaria que incluye retórica, estudios de afectos, hermenéutica, así como aproximaciones a la ética y el discurso legal en textos literarios.

References

Agamben, Giorgio. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Trad. Daniel Heller-Roazen. California, Stanford University Press, 1998.

——.State of Exception. Trad. Kevin Attell. Chicago/Londres, The University of Chicago Press, 2005.

Agudelo Molina, Gloria. “Sobre “El Ojo Silva” de Roberto Bolaño; o el destino fue la violencia”. Letra anexa, nº 1, noviembre, 2015, pp. 35-48.

Alvarado S., María y Francisco Romero. “La influencia del exilio y la construcción del personaje central en ‘El Ojo Silva’”. Ed. Felipe Ríos Baeza. Roberto Bolaño: Ruptura y violencia en la literatura finisecular. México, Eón, 2010, pp. 154-163.

Andrews, Chris. “Algo va a pasar”. Roberto Bolaño: una literatura infinita. Ed. Fernando Moreno. Potiers, Centre de Recherches Latino-américaines, 2005, pp. 33-40.

——. “Epifanías e Inminencia en los cuentos de Roberto Bolaño”. Bolaño en sus cuentos. Eds. Paula Aguilar y Teresa Basile. Leiden, Almenara, 2015, pp. 27-42

Auerbach, Erich. “Figura”. Archivum romanicum, nº 22, 1938, pp. 436-489.

Bobzien, Susanne. Determinism and Freedom in Stoic Philosophy. Oxford, Clarendon, 1998.

Bajtín, Mijail. La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Trads. Julio Forcat y César Conroy. Madrid, Alianza, 2005.

Bolaño, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona, Anagrama, 1998.

——. “Los perdidos”. Entre paréntesis. Barcelona, Anagrama, 2004.

——. Cuentos. Barcelona, Anagrama, 2010.

Bruno, Giordano. Cabale du cheval pégaséen. Trad. Tristan Dagron. París, Les Belles Lettres, 1999a.

——.Des fureurs Héroïques. Trad. Paul-Henri Michel. París, Les Belles Lettres, 1999b.

Candia Cáceres, Alexis. “Todos los males el mal. La ‘estética de la aniquilación’ en la narrativa de Roberto Bolaño”. Revista Chilena de Literatura, nº 76, 2010, pp. 43-70.

Césaire, Aimé. Cahier d’un retour au pays natal. París, Présence africaine, 1956.

Deleuze, Gilles. Différence et répétition. París, PUF, 1968.

——. Logique du sens. París, PUF, 1969.

Eden, Kathy. The Renaissance Rediscovery of Intimacy. Chicago, University Press, 2012.

Erasmus. Das Lob der Torheit. Trad. Alfred Hartmann. Wiesbaden, Panorama, 2003.

Erle, Michael. “Psychagogie und Erkenntnis (Kap. 10-12)”. Ed. Otfried Höffe. Aristo-teles: Poetik. Berlín, Akademie, 2009, pp. 123-140.

Ferman, Claudia. “Cuerpos masculinos en devenir: Sociedades disciplinarias y afectos en la narrativa latinoamericana reciente (Bolaño, Feinmann, Saer, Gutiérrez).” Eds. Mabel Moraña, Ignacio Sánchez Prado. El lenguaje de las emociones. Fráncfort/Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 2012, pp. 151-171.

Gautier, Théophile. Romans, contes et nouvelles. París, Gallimard, 2002.

González, Daniuska. La escritura bárbara. Lima, Fondo Editorial Cultura Peruana, 2010.

Hartwig, Susanne. “Diversidad y relativismo (moral): dos cuentos de Roberto Bo-laño”. Ed. Susanne Hartwig. Diversidad cultural-ficcional-¿moral? Fráncfort, Iberoamericana/Vervuert, 2018, pp. 45-68.

Haug, Walter. “Exempelsammlungen im narrativen Rahmen: Vom >Pancatantra< zum >Dekameron>”. Ed. Walter Haug y Burghart Wachinger. Exempel und Exempelsammlungen. Tübingen, Niemeyer, 1991, pp. 264-287.

Hennigfeld, Ursula, editora. Roberto Bolaño. Violencia, escritura, vida. Madrid/ Fránc-fort, Iberoamericana/Vervuert, 2015.

Kierkegaard, Sören. Entweder–Oder. Trad. Heinrich Fauteck. Múnich, DTV, 2005.

Klengel, Susanne. Jünger Bolaño. Würzburg, Königshausen & Neumann, 2019.

McHale, Brian. Constructing Postmodernism. Londres/Nueva York, Routledge, 1992.

Mignolo, Walter. The Darker Side of Western Modernity. Durham y Londres, Duke University Press, 2011.

Manzoni, Celina. “Biografías mínimas/ínfimas y el equívoco del mal”. Ed. Celina Manzoni. Roberto Bolaño: la escritura como tauromaquia. Buenos Aires, Co-rregidor, 2006, pp. 17-32.

Pérez Bernal, Ángeles Ma. del Rosario. “Lo indiferenciado y el devenir en “El Ojo Silva” de Roberto Bolaño”. Eds. íd. y María L. Bacarlett Pérez. Devenires de la literatura y la filosofía. México, UAEM-Eón, 2014, pp. 17-42.

Pippin, Robert. The Persistence of Subjectivity. Cambridge, University Press, 2005.

Poblete Alday, Patricia. Bolaño: Otra vuelta de tuerca. Chile, Universidad Academia de humanismo cristiano, 2010.

Poe, Edgar Allan. “The Black Cat”. The Selected Writings of Edgar Allan Poe. Ed. Gary Thompson. Nueva York, Norton, 2004, pp. 348-356.

Prieto, Julio. La escritura errante. Fráncfort, Vervuert, 2016.

Ricœur, Paul. Soi-même comme un autre. París, Seuil, 1990.

Ríos Baeza, Felipe. Roberto Bolaño: Una narrativa en el margen. Valencia, Tirant humanidades, 2013.

Rorty, Richard. Philosophy and the Mirror of Nature. Princeton, University Press, 1980.

Stierle, Karlheinz 2012. Text als Handlung. Múnich, Fink.

Zavala, Oswaldo. 2015. La modernidad insufrible. Carolina del Norte, Studies in the Romance Languages and Literatures.