The Azentún Photography Workshop with Adolescent Mapuche from Santiago de Chile. A Photographic and Performative Proposal to Recreate Urban and Indigenous Visual Identity at the National History Museum in Chile

Main Article Content

José Mela Contreras

Abstract

This article reflects on the experience of the Azentún Photography Workshop with Mapuche adolescents from the city of Santiago, around indigenous identity from a contemporary perspective. The research promoted the construction of a story of self-representation of the Mapuche identity, through photography and a critical reading of the Mapuche visual imagery. Some photographs taken by the adolescents were exhibited in the National Historical Museum as a practice that added tension to and offered a new rereading of the official identity narrative in contrast to the micro-accounts of adolescents.  

Article Details

Section
Articles
Author Biography

José Mela Contreras, Universidad de O'Higgins

Licenciado en Artes de la Universidad de Chile he realizado diversas obras y exposiciones dentro y fuera de Chile. 

Profesor de Artes Plásticas de la Universidad de Chile, Máster en Educación Interdisciplinar de las Artes de la Universidad de Barcelona, me he desempeñado como docente en diferentes escuelas y liceos.

Doctor en Artes y Educación de la Universidad de Barcelona realizo clases de pregrado a carreras de pedagogía en la Universidad de O'Higgins, Chile. También me desempeñó como Jefe de Carrera de pedagogía en educación básica.

Actualmente como investigador trabajo en las líneas de identidad indígena y artes e interculturalidad en la escuela.