The invention of the dark lesbian in TV show: crime and narrative in Cárcel de Mujeres

Main Article Content

Cristeva Cabello

Abstract

 


The TV show Cárcel de Mujeres (TVN, 2007-2008) constitutes a paradigmatic case for understanding the progressive incorporation of non-heterosexual characters on the Chilean screen during the 21st century. This audiovisual creation, broadcast at night and with a successful rating, included the most significant number of lesbian and bisexual characters visible in national television fiction to date. The general objective is to expose rare visions of sex-dissident corporeality hidden in dominant narratives. From an audiovisual narrative perspective, this article describes the types of representations, plots, and sex-affective relationships in which ten lesbians -butch and femme characters- are involved in TV shows. The research reveals the lesbophobic discourses that build a fiction that associates these sexual dissident women with criminality and perverse sexuality through an aesthetic that consolidates the figure of the dark lesbian. The critical analysis of these characters contributes to building an archive of queer sexualities from a local and south temporality.


 

Article Details

Section
Articles

References

Ahmed, Sara. La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires, Caja Negra, 2019.
Arbulú, Flor. “Está más entretenida y jugada”. El Mercurio de Valparaíso [Chile]. 21 Sept. 2008.
Atala, Karen. “El pacto de uniones civiles: consagración de la heteronormatividad y del apartheid jurídico”. Revista de Crítica Cultural, nº36, 2007, pp.52–57.
Berlant, Laurent. El corazón de la nación. Ensayos sobre política y sentimentalismo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011.
Bernini, Leo. Las teorías queer. Una introducción. Barcelona, Egales, 2017.
Bernini, Leo. “Poder y prejuicio: Papa Francisco, Immanuel Kant y las uniones civiles en Italia”. Actuel Marx/Intervenciones, nº24, 2018, pp.15–34.
Bravo, María Cecilia, Bernardo Amigo, Andrea Baeza y Cristián Cabello. “Pluralismo de género y diversidad sexual en la televisión chilena”. Cuadernos.Info, nº42, 2018, pp.119–134. https://doi.org/10.7764/cdi.42.1207
Butler, Judith. Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo.’ Buenos Aires, Paidòs, 2002.
Butler, Judith. Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Paidós, 2010.
Butler, Judith. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Santiago de Chile, Paidòs, 2018.
Casetti, Francesco y Federico di Chio. Análisis de la televisión. Barcelona, Paidòs, 1999.
Ciasullo, Ann. “Making her (in)visible: Cultural representations of lesbianism and the lesbian body in the 1990s”. Feminist Studies, 27(3), 2001, pp.577–608. https://doi.org/10.2307/3178806
Couyoumdjian, Florencia. “Definitivamente el canal no se atrevió”: Actrices de “Cárcel de Mujeres” revelaron la razón por la cual fue cancelada la serie”. ADN, 6 nov, 2020. https://www.adnradio.cl/television/2020/11/06/definitivamente-el-canal-no-se-atrevio-actrices-de-carcel-de-mujeres-revelaron-la-razon-por-la-cual-fue-cancelada-la-serie.html
Cvetkovich, Ann. Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Barcelona, Bellaterra, 2018.
De Lauretis, Teresa. The Practice of Love: Lesbian Subjectivity and Perverse Desire. Indianapolis, Indiana University Press, 1994.
De Lauretis, Teresa e Isabel Vericat. “La práctica del amor: deseo perverso y sexualidad lesbiana”. Debate Feminista, 11, 1995. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1995.11.1827
Dwyer, Paul. Understanding media production. London, Routledge, 2019.
Edelman, Lee. No al futuro. Pulsión de muerte y teoría queer. Barcelona, Gedisa, 2004.
Eltit, Diamela. “Mujer, Frontera y Delito”. Artes y Letras de El Mercurio [Santiago de Chile]. 20 jul. 2000.
Flores, Valeria. Tropismos de la disidencia. Santiago, Palinodia, 2017.
Foucault, Michel. El orden del discurso. Barcelona, Austral, 2018.
Frohard-Dourlent, Hélène. “When the heterosexual script goes flexible: Public reactions to female heteroflexibility in the Buffy the Vampire Slayer comic books”. Sexualities, nº15, 2012, pp.718–738. https://doi.org/10.1177/1363460712446281
Fuenzalida, Valerio, Pablo Corro y Constanza Mujica. Melodrama, subjetividad e historia en el cine y televisión chilenos de los 90. Santiago de Chile, Facultad de Comunicaciones. Pontificia Universidad Católica de Chile, 2009.
Gardies, René. Comprender el cine y las imágenes. Buenos Aires, La Marca, 2014.
Gimeno, Beatriz. La construcción de la lesbiana perversa. Visibilidad y representación de las lesbianas en los medios de comunicación. El caso Dolores Vázquez – Wannikhof. Barcelona, Gedisa, 2008.
Gopinath, Gayatri. Visiones rebeldes. Las prácticas estéticas de la diáspora queer. Barcelona, Bellaterra, 2020.
Gutiérrez, Cecilia. “Cárcel de Mujeres prepara tercer ciclo con radical cambio de look”. La Tercera. 23 ene., 2009, https://www.latercera.com/noticia/carcel-de-mujeres-prepara-tercer-ciclo-con-radical-cambio-de-look/
Halberstam, Jack. El arte queer del fracaso. Barcelona, Gedisa, 2011.
Hall, Stuart. “Codificación y descodificación en el discurso televisivo”. CIC (Cuadernos de Información y Comunicación), nº9, 2004, pp.210–236.
Hocquenghem, Guy. El deseo homosexual. Barcelona, Melusina, 2009.
INDH. Manual de Derechos Humanos para comunicadoras y comunicadores. Santiago, Instituto Nacional de Derechos Humanos, 2016.
Manning, Jimmie. “Comunicación sobre sexo: implicaciones para las relaciones, la salud, la cultura y la identidad. Una revision”. Profesional de La Información, nº30(1), 2021, pp.1–31. http://www.profesionaldelainformacion.com/contenidos/2021/ene/manning_espanol.pdf
Mateos-Pérez, Javier. “Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam”. Doxa Comunicación, nº32, 2021. https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/804
Mateos-Pérez, Javier y Gloria Ochoa. (2019). “El estudio de las historias de la ficción televisiva chilena. Aproximación metodológica para un análisis integral”. Análise da ficçao televisiva. Metodologias e práticas, Coord. Simone Rocha y Rogério Ferraraz. Florianápolis, Insular, 2019, pp. 205-221.
Mateos-Pérez, Javier y Gloria Ochoa. “El fenómeno de las series de television chilena en el siglo XXI: nuevas narrativas al servicio de la historia reciente. Nuevos escenarios de la comunicación: retos y convergencias”, Ed. Marco López Paredes. Quito, PUCE, 2018.
McNicholas, Kate. Lesbians on Television. New Queer Visibility & The Lesbian Normal. Bristol, Intellect, 2020.
Muñoz, José Esteban. Utopía queer. El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Buenos Aires, Caja Negra, 2020.
Newcomb, Horace. (1991). “Media institutions. The creation of television drama”. A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research, Eds. Bruhn Jensen y Nicholas Jankowski, London, Routledge, 1991.
Ng, Eve. “A “Post-Gay” Era? Media Gaystreaming, Homonormativity, and the Politics of LGBT Integration”. Communication, Culture & Critique, nº6(2), 2013, pp.258–283. https://doi.org/10.1111/cccr.12013
Preciado, Paul. Yo soy el monstruo que os habla. Informe para una academia de psicoanalistas. Barcelona, Anagrama, 2020.
Preciado, Beatriz. “Terror sexual”. El deseo homosexual, Guy Hocquenghem. Barcelona, Melusina, 2009.
Puar, Jasbir. Terrorist Assemblages. Homonationalism in queer times. Durham, Duke University Press, 2007.
Ramírez, Ricardo. Simplified identities: Four ‘types’ of gays and lesbians on Chilean telenovelas. Sexualities, nº 23(8), 2020, pp. 1480–1498. https://doi.org/10.1177/1363460720902711
Sánchez-Soriano, Juan-José y Leonarda García-Jiménez. The media construction of lgbt+ characters in hollywood blockbuster movies. The use of pinkwashing and queerbaiting. Revista Latina de Comunicacion Social, nº 77, 2020, pp. 95–116. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1451
Solloway, Jill. She wants it: desire, power, and toppling the patriarchy. New York, Broadway Books, 2018.
Wittig, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona, Egales, 2006.