La construcción del paisaje mexicano en la revista MAPA, 1934-1940

Authors

  • Héctor Mendoza Vargas Instituto de Geografía, Universidad Nacional Autónoma de México (México)

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000300141

Abstract

As a central theme in cultural geography, landscape has been incorporated as one of the ways through which to study national identities in Latin America. This article discusses how an intellectual and editorial project, MAPA magazine, opened its pages to the ob servation and definition of Mexican landscapes in 1930, providing a sense of individual identity. This publication applied an alternative vision before the rise of a state-sponsored socialist education. Three sections were chosen: "Roads,” "Auto” and "Trips and tours,” to identify the organizational elements of modern leisure travel and to determine the emerging cultural practices of geographical knowledge, related to the new network of roads and the social dissemination of the automobile. In the period under study, the landscape was changing fast and occupied an important place in the construction of national identity.

References

AIME, M. Cultura. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2015. [ Links ]

ALBIÑANA, S. México ilustrado 1920-1950. México: Conaculta-Editorial RM, 2014. [ Links ]

ARRIOLA, D. Postcards from the Rio Bravo border. Picturing the place, placing the picture, 1900s - 1950s. Austin: University of Texas Press, 2013. [ Links ]

BERGER, D. The Development of Mexico's Tourism Industry, Pyramids by Day, Martinis by Night. New York: Palgrave, 2006. [ Links ]

BERQUE, A. El pensamiento paisajero. Madrid: Biblioteca Nueva, 2009. [ Links ]

BOOTH, R. Turismo y representación del paisaje. La invención del sur de Chile en la mirada de la Guía del Veraneante (1932-1962). Nuevo Mundo. Mundos Nuevos. Débats. 2008. Disponible en internet: http://nuevomundo.revues.org/index25052.html [ Links ]

BOARDMAN, A. Destination Mexico. U. S. Tourism to Mexico, 1880s - 1950s. Dallas: DeGolyer Li brary - Southern Methodist University, 2001. [ Links ]

CATALÀ, P. Fotografía, arte y publicidad. Madrid: Casimiro libros, 2005. [ Links ]

CLAVAL, P. La Geografía cultural. Buenos Aires: Eudeba, 1999. [ Links ]

CLAVAL, P. El enfoque cultural y las concepciones geográficas del espacio. Boletín de la Asocia ción de Geógrafos Españoles, 2002, N° 34, p. 21-39. [ Links ]

COSGROVE, D. Observando la naturaleza: el paisaje y el sentido europeo de la vista. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 2002, N° 34, p. 63-89. [ Links ]

COSGROVE, D. & DANIELS, S. The Iconography of Landscape. Essays on the symbolic representa tion, design, and use of past environments. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. [ Links ]

DEPARTAMENTO DE TURISMO. Down to Mexico in your own car. México: Secretaría de Goberna ción, 1936. [ Links ]

DOMINGUES, A. A Paisagem revisitada. Finisterra, 2001, Vol. XXXVI, N° 72, p. 55-66. [ Links ]

DOROTINSKY, D. Revistas mexicanas ilustradas 1920-1960. Alquimia. Sistema Nacional de Fotote cas, 2008, N° 33, p. 7-10. [ Links ]

EDENSOR, T. Automobility and National Identity. Representation, Geography and Driving Practice. Theory, Culture & Society. 2004, Vol. 21, N° 4-5, p. 101-120. [ Links ]

ERRÁZURIZ, T. Ocio, placer y (auto)movilidad en la construcción simbólica de los "alrededores de Santiago". EURE, 2016, Vol. 42, N° 127, p. 279-305. [ Links ]

FERNÁNDEZ, F. Geografía cultural. En: HIERNAUX, D. y LINDÓN, A. Tratado de Geografía Humana. Barcelona: Anthropos-UAM-Iztapalapa, 2006, p. 220-253. [ Links ]

FREEMAN, J.B. Transnational Mechanics: automobility in México, 1895-1950. New York: The City University of New York, 2012a. [ Links ]

FREEMAN, J.B. El automóvil y el turismo norteamericano en México, 1900-1940. En: ÁLVAREZ PAL MA, I.A.S.; PICHARDO ARELLANO, G. y SALAZAR VELÁZQUEZ, C. Ciencia y tecnología. Apuntes para su reflexión en la historia de México. México: Sociedad Mexicana de Historia de la Ciencia y la Tecnología, 2012b, p. 81-92. [ Links ]

GARCÍA, J.; PUENTE, P. y TRILLO, J. La imagen de España en National Geographic Magazine (1888 -1936). Scripta Nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 2013, Vol. XVII, N° 454, p. 1-40. [ Links ]

GIUCCI, G. La vida cultural del automóvil. Rutas de la modernidad cinética. Buenos Aires: Universi dad Nacional de Quilmes/Prometeo, 2007. [ Links ]

GONZÁLEZ, L. Historia de la Revolución Mexicana, 1934-1940. Los días del presidente Cárdenas. México: El Colegio de México, tomo 15, 1981. [ Links ]

GONZÁLEZ, O. Construcción de carreteras y ordenamiento del territorio. Revista Mexicana de Sociología, 1990, N° 3, p. 49-67. [ Links ]

GONZÁLEZ, J.A. Geografía del desierto y turismo de la naturaleza. La revista En Viaje y la mirada sobre el paisaje nortino: 1945-1961. Revista de Geografía Norte Grande, 2013, N° 54, p. 219-239. [ Links ]

HARBER, S. H. Industria y subdesarrollo. La industrialización de México, 1890-1940. México: Alian za Editorial, 1992. [ Links ]

HERNÁNDEZ, J.M. Ser-paisaje. Madrid: Abada Editores, 2016. [ Links ]

JOLLY, J. Pátzcuaro desde lo alto: muralismo, turismo, y el estado mexicano en Michoacán. En: OROZCO, L. 3er. Encuentro Internacional de Pintura Mural. Muros frente a muros, creación, investi gación, restauración. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México, 2014, p. 82-93. [ Links ]

LEIDENBERGER, G. Tres revistas mexicanas de arquitectura. Portavoces de la modernidad, 1923 -1950. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 2012, Vol. XXXIV, N° 101, p. 109-138. [ Links ]

LIBRO AZUL DE MÉXICO. State of Veracruz - Facts about Mexico - The Country of the Future - The Blue Book of Mexico. México: Compañía Editorial Pan-Americana, 1923. [ Links ]

LOAEZA, S. Clases medias y política en México. México: El Colegio de México , 2012. [ Links ]

LÓPEZ, R.A. Crafting Mexico. Intellectuals, Artisans, and the State after the Revolution. Durham & London: Duke University Press, 2010. [ Links ]

MADERUELO, J. Paisaje y pensamiento. Madrid: Abada editores, 2006. [ Links ]

MADERUELO, J. Paisaje e historia. Madrid: Abada editores , 2009. [ Links ]

MAPA, Revista de Turismo. México: Editorial Mercurio, 1934-1940. [ Links ]

MARTÍNEZ DE PISÓN, E. Miradas sobre el paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva , 2009. [ Links ]

MINCA, C. El sujeto, el paisaje, y el juego posmoderno. En: Nogué, J. (editor). El paisaje en la cul tura contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva , 2008, p. 209-231. [ Links ]

MITCHELL, B.R. International Historical Statistics. The Americas 1750-2005. New York: Palgrave Macmillan, Sixth edition, 2007. [ Links ]

MONSIVÁIS, C. Notas sobre la cultura mexicana en el siglo XX. Historia general de México . Tomo 2. México: El Colegio de México - Harla, 1988, p. 1375-1548. [ Links ]

MRAZ, J. Today, Tomorrow, and Always. The Golden Age of Illustrated Magazines in Mexico, 1937- 1960. In: JOSEPH, G.; RUBENSTEIN, A. & ZOLOV, E. Fragments of a Golden Age. The Politics of Culture in Mexico Since 1940. Durham: Duke University Press, 2001, p. 116-157. [ Links ]

NOGUÉ, J. El paisaje en la cultura contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva , 2008. [ Links ]

ORTEGA, N. Entre explicación y comprensión: El concepto de paisaje en la geografía moderna. En: MADERUELO, J. (editor). Paisaje y pensamiento . Madrid: Abada Editores , 2006, p. 107-129. [ Links ]

PIGLIA, M. Autos, rutas y turismo, el automóvil club argentino y el estado. Buenos Aires: Siglo vein tiuno editores, 2014. [ Links ]

ROMERO, J.L. Estudio de la mentalidad burguesa. México: Alianza editorial, 1989. [ Links ]

QUINTANA, I. Producción cultural. En: SZURMUK, M. y MCKEE, I.R. (coordinadores). Diccionario de Estudios Culturales Latinoamericanos. México: Instituto Mora y siglo veintiuno editores, 2009, p. 239-244. [ Links ]

SALTER, CH.L. Cultural Geography as Discovery. In: FOOTE, K.E.; HUGILL, P.J.; MATHEWSON, K. & SMITH, J.M. Re-Reading Cultural Geography. Austin: University of Texas Press , 1994, p. 429-436. [ Links ]

SECRETARÍA DE COMUNICACIONES Y OBRAS PÚBLICAS. Memoria sobre el camino México-Nuevo Laredo, México: Dirección Nacional de Caminos, 1936. [ Links ]

SECRETARÍA DE COMUNICACIONES Y OBRAS PÚBLICAS. Memoria del camino nacional México-Morelia-Guadalajara, México: Dirección Nacional de Caminos , 1939. [ Links ]

SHAFFER, M.S. See American First. Tourism and National Identity, 1880-1940. Washington, D.C.: Smithsonian Books, 2001. [ Links ]

SILVA, P. Un lugar para exhibir, clasificar y coleccionar: la revista ilustrada como una galería de progreso. En: GONZÁLEZ, B. y ANDERMANN, J. (editores). Galerías del progreso. Museos, exposi ciones y cultura visual en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2006, p. 373-406. [ Links ]

SILVESTRI, G. El lugar común. Una historia de las figuras del paisaje en el Río de la Plata. Buenos Aires: edhasa, 2011. [ Links ]

TESSER, C. Algunas reflexiones sobre los significados del paisaje para la Geografía. Revista de Geografía Norte Grande , 2000, N° 27, p. 19-26. [ Links ]

URIBE, M.N. La Compañía México Fotográfico y la promoción del turismo a finales de los años veintes. México: UNAM, Facultad de Filosofía y Letras, tesis de maestría en Historia del Arte, 2011. [ Links ]

ZUSMAN, P. La Revista Geográfica Americana en la década de 1930: entre el modelo de la National Geographic y la invención de los paisajes argentinos orientados a la práctica turística. Revista Registros, 2012, N° 9, p. 81-96. [ Links ]

Published

2017-12-01

How to Cite

Mendoza Vargas, H. . (2017). La construcción del paisaje mexicano en la revista MAPA, 1934-1940. Revista De Geografía Norte Grande, (68), 141–162. https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000300141

Issue

Section

Artículos