Sexuality, gender and power in Yo, la peor de todas (1990) by Maríia Luisa Bemberg

Main Article Content

Lucas Sebastián Martinelli

Abstract

This article presents a review of the work of María Luisa Bemberg with a focus on the film Yo, la peor de todas (1990). With the semiotic and aesthetic analysis of the visual, sound and symbolic elements of the film, it seeks to show the tensions it produced regarding sexuality and gender, as well as the power and historical processes of its present. Rather than being an article driven by a single guiding hypothesis, it seeks to explore the proliferation of meanings of the work. In this way, the figures of reclusion, the desire between women and the disease are the approaches that are applied to perceive a cinema in which the historical conditions of women emerge. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Lucas Sebastián Martinelli, UBA/CONICET

Doctor en Estudios de Género y Licenciado en Artes por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Becario postdoctoral de CONICET (2019-21)

References

De Grandis, Rita. “Introducción: María Luisa Bemberg o las trampas de la clase”. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, vol. XXVII, nº 1, otoño, 2002, pp. 3-14.

Deleuze, Gilles. La imagen tiempo. Estudios sobre cine 2. Buenos Aires, Paidós, 1987.

España, Claudio. Cine Argentino en democracia. Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes, 1994.

Fontana, Clara. María Luisa Bemberg. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1993.

Fornicito, Ana. “Óyeme con los ojos. Miradas y voces en el cine de María Luisa Bemberg”. Tránsitos de la mirada. Mujeres que hacen cine, Eds. Paulina Bettendorff y Agustina Pérez Rial. Buenos Aires, Libraria, 2014.

Fuskova, Ilse. Amor de mujeres. El lesbianismo en la Argentina, hoy. Buenos Aires, Planeta, 1994.

Getino, Octavio. “Cine en democracia (1983-1989)”. Cine argentino entre lo posible y lo deseable. Buenos Aires, Ediciones Ciccus, 2005.

Kratje, Julia. “El cine como transgresión. Deseo, política y feminismo en Camila (María Luisa Bemberg, 1984)”. La Trama de la Comunicación, vol. 21, n° 1. Rosario, UNR Editora, enero a junio, pp. 29-43.

Ludmer, Josefina. “Tretas del débil”. En González, Patricia y Eliana Ortega. La sartén por el mango; Encuentro de escritoras latinoamericanas. Puerto Rico, Huracán, 1984.

Rich, Ruby. New Queer Cinema. The Director’s Cut. Londres, Duke University Press, 2013.

Rodríguez, Omar A. “Poder, institución y género en Yo, la peor de todas”. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, vol. XXVII, n° 1, otoño, 2000.

Rosa, María Laura. “La necesidad de filmar: María Luisa Bemberg en los inicios del arte feminista”. Legados de libertad. El arte feminista en la efervescencia democrática. Buenos Aires, Biblos, 2014.

Salas, Hugo. “Señoras o enanas. Las diferencias de María Luisa Bemberg”. En Melo, Adrián (comp.), Otras historias de amor. Gays, lesbianas y travestis en el cine argentino. Buenos Aires, Ediciones Lea, 2008.

Sarabia, Rosa, “Sor Juana o las trampas de la restitución”. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, vol. XXVII, n° 1, otoño, 2002.

Wittig, Monique. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona, Egales, 2006.