Escena de dormitorio: Una pintura inédita de Adolfo Couve y la poética de la meditación

Main Article Content

Claudia Campaña

Abstract

Abstract


 


This essay is a product of an investigation in the field of the theory and history of art and is concentrated on the analysis of the unpublished painting Scene of a Bedroom (c.1985-86) by the famed Chilean painter Adolfo Couve Rioseco (1940-1998). The artwork came to light in 2021, and its study not only permits engagement with problems of authorship, technique, and pictorial gestures, but also comments on the domestic spaces and familial relationships of the author. Above all, it permits a deepening of his visual affiliations; in this particular case, his interest in oils such as Rembrandt van Rijn’s “Jeremiah Lamenting the Destruction of Jerusalem” (1630), Paul Cézanne’s “Boy in a Red Waistcoat” (c.1889-90), and the still lives of Italian Giorgio Morandi, from which Couve likely constructed the thus-far unstudied painting which is submitted to scrutiny here.   


 


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Referencias

Andersen, Wayne V. «A Cézanne Drawing after Couture». Master Drawings, vol 1, nº 4, 1963, pp. 44-46; 100-101. https://www.jstor.org/stable/1552685

Campaña, Claudia. Adolfo Couve: una lección de pintura (edición revisada). Metales Pesados, 2015.

––. Adolfo Couve: imágenes inéditas. Orjikh, 2017.

Couve, Adolfo. Burchard. Editorial Universitaria, 1966.

––. La comedia del arte. Planeta, 1995.

Couve, Adolfo y Paz Balmaceda, editora. Adolfo Couve. Escritos sobre arte. Ediciones Universidad Diego Portales, 2005.

Estenssoro, Hugo. «El pincel ontológico». Letras Libres, 31 ene. 2009. https://letraslibres.com/revista-mexico/el-pincel-ontologico/

Muñoz Méndez, María Elena. «Burchard, Balmes y la historia de una taza: Un momento singular de montaje y actualidad». Revista de Humanidades, n.º 26 (julio- diciembre), 2012, pp. 159-169.

Sierra, Malú. «Adolfo Couve. En los desórdenes de junio». Revista Paula, n.º 74, 1970, pp. 18-20.

Valdés, Cecilia. «De Cézanne a Miró: un momento mágico del arte en Chile». Artes y Letras, El Mercurio, 24 jun. 2018, E8.

Warnken, Cristián. Entrevista a Adolfo Couve en La belleza de pensar, ARTV, 1997. http://www.letras.mysite.com/couve2908021.htm

Zalaquett, José . «El pintor y el mito». Una pasión predominante: crítica de artes visuales. Ed. Pablo Chiuminatto. Ediciones UC, 2018, pp. 366-367.

Textos consultados

Abramowicz, Janet. Giorgio Morandi. The Art of Silence. Yale University Press, 2005.

––. Giorgio Morandi. 1890-1964. Nothing is more Abstract Than Reality. Skira, 2008.

Budik, Sanford. «Rembrandt’s Jeremiah». Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, nº 51, 1988, pp. 260-264.

Campaña, Claudia. Adolfo Couve: una lección de pintura. Editorial Eco, 2002.

Ferrari, Daniela et al. Morandi resonancia infinita. Catálogo Exposición Fundación MAPFRE, 2021.