Railway nostalgia: a forgotten memory in the urban spaces of Pitrufquén, La Araucanía region, Chile.

Authors

  • Constanza Venegas Riffo Universidad Católica de Temuco
  • Patricia Gutiérrez Zamorano Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Jorge Olea Peñaloza Universidad Católica de Temuco
  • Rodrigo Callejas Callejas Laboratorio de Planificación Territorial LPT- UC Temuco

DOI:

https://doi.org/10.7764/plan.055.126

Keywords:

Espacios urbanos, Memoria ferroviaria, Deshabitar

Abstract

The process of global capitalist modernization and industrialization has been a transformative force at the territorial level, with the emergence and widespread adoption of the railway being key to understanding its scope. In Chile, the arrival of this mode of transportation was decisive in the occupation of the southern part of the country, driven by the need for territorial connectivity and the exploitation of natural resources. The city of Pitrufquén, in La Araucanía, serves as a representative example of this historical and territorial process. As the railway loses relevance at the national level, railway spaces begin to depopulate, currently being repurposed for various activities. Accordingly, the objective of this research is to narrate the history and current situation of the open spaces near the railway line that are part of the daily urban life in Pitrufquén. The results reveal that these railway spaces are used as green areas and informal spaces, where the perception of the inhabitants is crucial for understanding the logic of these territorial patterns. Finally, the importance of preserving railway memory is reflected upon as a means of building a Pitrufquén connected with its past.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Valenzuela, C. (2001). La interacción entre ciudades y el ordenamiento territorial: estudio de caso Temuco (IX Región). Cuadernos de geografía, 10, 61-71. https://www.redalyc.org/pdf/459/45900506.pdf

Almandoz, A. (2008). Despegues sin madurez. Urbanización, industrialización y desarrollo en la Latinoamérica del siglo XX. EURE (Santiago), 34 (102), 61-76. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612008000200004

Alliende Edwards, M. P. (2001). La Construcción de los Ferrocarriles en Chile 1850-1913. Revista Austral de Ciencias Sociales, 5, 143–161. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2001.n5-13

Beissinger, F., Cerda, E., Mansilla, J., & Sepulveda, R. (2000). Pitrufquén: entre la Historia y la memoria. Editorial Universidad de La Frontera. Disponible en la Biblioteca Municipal de Pitrufquén.

Biblioteca Nacional Digital (2016). Plano de la Subdelegación de Pitrufquén, Temuco. 1901. Laboratorio Digital, Mapoteca General. Disponible en: http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/635/w3-article-334709.html

Darrigrande, M. C., d’Alençon, L. M. V., Gómez, A. M. P., & Lolas, F. L. (2015). El paisaje urbano como nueva postal turística de Chile: Las ciudades de Santiago, Valparaíso y Osorno, 1930-1960. Aus, 2015(17), 18–23. https://doi.org/10.4206/aus.2015.n17-04

Díaz, G., Binimelis, H., Pantel, B. (2018). Abriendo el diálogo (in)disciplinar. Perspectivas, reflexiones y propuestas desde el sur. Primera edición. Universidad Católica de Temuco Eds. 48-49. Disponible en: https://ediciones.uct.cl/content/uploads/2021/06/Abriendo-el-dia%CC%81logo-indisciplinar-1.pdf

Escalona, M., Olea, J. (2022). Colonialismo y despojo en Wallmapu, sur de Chile: Expansión territorial y capitalismo en la segunda mitad del siglo XIX. Tempo 28 (1), 238-259. https://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/5053

Figueroa, V., Gayoso, J., Oyarzun, E., & Planas, L. (1998). Investigación aplicada sobre Geografía Urbana: Un caso práctico en la ciudad de Valdivia. Gestión Turística, 3, 107–148. https://doi.org/10.4206/gest.tur.1998.n3-06

Fuentes Arce, L., & Sierralta Jorquera, C. (2004). Santiago de Chile, ¿ejemplo de una reestructuración capitalista global?. EURE 30(91), 7-28. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612004009100002

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Guajardo Soto, G. (2007). Tecnología, Estado y Ferrocarriles en Chile, 1850-1950. Colección de Historia Ferroviaria, Primera Edición. 201-207. Disponible en: http://www.memoriachilena.gob.cl/archivos2/pdfs/MC0062438.pdf

Herrera González, P. & Pinto Rodríguez, J. (2010). La población de la Araucanía en el siglo XX : crecimiento y distribución espacial. Revista de Geografía Norte Grande, (45), 175-178. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022010000300012

Mattos, C. A. de. (2002). Transformación de las ciudades latinoamericanas : ¿impactos de la globalización?. EURE, 28(84), 47-66. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612002008500001

Mattos, C. A. de. (2010). Globalización y metamorfosis metropolitana en América Latina. De la ciudad a lo urbano generalizado. Revista de Geografia Norte Grande, 104, 81–104. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022010000300005

Mellado, M. (2021). Al rescate de la memoria, Tomo 1. Pitrufquén. Servicio Nacional del Patrimonio Cultural, Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, Gobierno de Chile. Disponible en: http://www.mpitrufquen.cl/portal/acultura/pdfs/AL_RESCATE_DE_LA_MEMORIA_TOMO_1.pdf

Neruda, P. (1959). Navegaciones y regresos. Losada.

Núñez, A. (2010). La ciudad como sujeto: Formas y procesos de su constitución moderna en Chile, siglos XVIII y XIX. Revista de Geografia Norte Grande, 66(46), 45–66. https://doi.org/10.4067/s0718-34022010000200003

Núñez, A. (2012). El país de las cuencas: Fronteras en movimiento e imaginarios territoriales en la construcción de la nación. Chile, Siglos XVIII-XIX. XII Coloquio Internacional de Geocrítica, Universidad Nacional de Colombia, 1-16. Disponible en: https://www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/02-A-Nunez.pdf

Orduna, L. (2008). Los fallos metodológicos del modelo keynesiano. Revista de Economía Mundial, 18, 405–421. http://www.redalyc.org/pdf/866/86601832.pdf

Parker, W. N. (1960). ROSTOW, Planning for Freedom - The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto (Book Review). En The American Economic Review 50, p. 1058. American Economic Association.

Puente sobre el Río Toltén, Región de la Araucanía, Chile : s.n. (1906). fotografía : monocromo, gelatina sobre papel fibra ; 11,75 x 18,72 cm. https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/632/w3-article-315112.html

Riquelme, H., Oyarce, F. (2019). "Construcción de la historia reciente del ferrocarril de La Araucanía (Chile) desde la percepción de sus trabajadores". Revista Sophia Austral. (24), 5-24. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-56052019000200005

Riquelme, H., Canales, J., Azócar, J., & Riquelme, M. (2020). Viajeros interurbanos en un contexto patrimonial ferroviario: evaluación cuantitativa del servicio Regional Victoria - Temuco, Chile. Revista de urbanismo (43), 63-78. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.5354/0717-5051.2020.57095

Schmidt, T. 2°. (2014). Datos jenerales del ferrocarril de Pitrufquen a Antilhue. Anales Del Instituto De Ingenieros De Chile (10), 520–527, 2 láms. Recuperado de https://revistas.uchile.cl/index.php/AICH/article/view/32652

Tartarini, J. D. (2016). Arquitectura Ferroviaria en America Latina: riqueza y diversidad de un patrimonio. Labor e Engenho, 10(2). https://doi.org/10.20396/lobore.v10i2.8646188

Vargas Hernández, J. G. (2010). Análisis crítico del capitalismo transnacional. Scripta Ethnologica 30, 63-80. https://www.redalyc.org/pdf/148/14815227004.pdf

Published

2024-05-31

How to Cite

Venegas Riffo, C., Gutiérrez Zamorano, P., Olea Peñaloza, J., & Callejas Callejas, R. (2024). Railway nostalgia: a forgotten memory in the urban spaces of Pitrufquén, La Araucanía region, Chile. Revista Planeo, (55). https://doi.org/10.7764/plan.055.126

Issue

Section

PLANEO Academia