The Cosmic Flower Bifrontality and Thirdness in Jorge Acha’s Amapola

Main Article Content

Ezequiel Iván Duarte

Abstract

The article aims to analyze the structure of characters in the film screenplay Amapola by Jorge Acha drawing a parallelism with the tricotomic cosmological structure proposed by Charles Sanders Peirce. Likewise the vegetal metaphysics of Maurice Maeterlinck and Emanuele Coccia are recovered, especially in their conception of the flower as a mediating element between the terrestrial and the aerial, and what this hypothesis has of similarity with the Peircean conception and, therefore, according to our proposal, with that of Acha's script. Thus, we proceed methodologically by explaining and arguing the similarities between the cosmologies of the analyzed text and the proposed philosophical sources. In this way, the essay seeks to show how the script has a form based on oppositions with continuity between its parts that bring it closer, in that sense, to the baroque aesthetic and differentiate it from the oppositions without continuity that structure the dominant thought and worldview in the West.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Ezequiel Iván Duarte, Instituto de investigaciones en comunicación, Universidad Nacional de La Plata

Licenciado, profesor y doctor en Comunicación por la Universidad Nacional de La Plata. Becario posdoctoral de la Universidad Nacional de La Plata con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Comunicación de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Tesis doctoral: Na(rra)ciones imaginarias. Figuraciones de la historia en la obra de Jorge Acha, 2020, https://doi.org/10.35537/10915/90807

Proyecto de investigación posdoctoral: Comunicología de la imagen en movimiento digital

Últimos artículos publicados:

"El abordaje del cuerpo en 'Habeas Corpus' de Jorge Acha: indeterminación, imagen crística y subversión sexual". Pasavento: revista de estudios hispánicos, vol IX, nº 1, 2021, pp. 47-62, https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.1.1082

"Apuntes iniciales acerca de las potencialidades de las imágenes digitales cinematográficas". Actas de periodismo y comunicación social, vol. 6, nº 1, 2020, http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/113493

"El hechizo del blanco: Moby-Dick en un guion de Jorge Acha". Actas de periodismo y comunicación social, vol. 6, nº 2, 2020, http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/123504

"El pecado puede ser tan negro como vos y tu color me ha corrompido". Giallo: crimen, sexualidad y estilo en el cine de género italiano, Eds. Natalio Pagés, Álvaro Bretal y Carlos Pagés. Buenos Aires, Rutemberg, 2019, pp. 371-380.

"Distinciones en el cine: el dualismo filosófico a la luz del signo peirceano". Questión, nº 62, 2019, https://doi.org/10.24215/16696581e160

https://orcid.org/0000-0002-5600-628X

References

Referencias

Acha, Jorge Luis. «Amapola». Escritos póstumos volumen 2. Ítaca, 2014, pp. 95-132.

Aguilar, G. Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Santiago Arcos, 2006.

Bernstein, Gustavo. «Prólogo: Anatemas de la anatomía». Escritos póstumos volumen 2, Jorge Luis Acha. Ítaca, 2014, pp. 9-94.

Cangi, Adrián. «Historicidad y transhistoricidad del barroco». Esto no es un injerto. Ensayos sobre hermenéutica y barroco en América Latina, eds. Adrián Bertorello y María José Rossi. Miño y Dávila, 2017, pp. 49-78.

Coccia, Emanuele. La vie des plantes. Une métaphysique du mélange. Payot & Rivages, 2016.

Fuhrman, Gary. «Rehabilitating Information». Entropy, vol. 12, 2010, pp. 164-196.

Graham, Angus Charles. El Dao en disputa. La argumentación filosófica en la China antigua, trad. Daniel Stern, rev. Flora Botton. Fondo de Cultura Económica, 2013.

Hui, Yuk. Art and Cosmotechnics. University of Minnesota Press, 2021.

Kusch, Rodolfo. «América profunda». Obras completas, tomo II. Fundación Ross, 2007, pp. 1-254.

Maeterlinck, Maurice. La inteligencia de las flores, trad. Juan Bautista Enseñat, 2º edición. Taller de Edición Rocca, 2014.

Martínez, Luz Ángela. «(Cuerpo desaparecido). Cuerpo desnudo. Cuerpo colonial». Esto no es un injerto. Ensayos sobre hermenéutica y barroco en América Latina, eds. Adrián Bertorello y María José Rossi. Miño y Dávila, 2017, pp. 107-24.

Norberg-Schulz, Christian. Baroque Architecture. Electa y Rizzoli, 1986.

Peirce, Charles Sanders. Writings of Charles S. Peirce Volume 5 1884-1886, ed. Christian J. W. Kloesel. Indiana University Press, 1993.

Pinkerton, Nick. «Living in the Present: An Interview with Eugène Green». Reverse Shot, 20 mar. 2015, https://reverseshot.org/interviews/entry/2026/eugene_green

Prósperi, Germán Osvaldo. «El lado oscuro de la luna. La esquizofrenia y el afuera imaginal del sujeto». DasQuestões, vol. 8, nº 2, abr. 2021, pp. 75-83.

Romero, Karolina. «El barroco andino en La nación clandestina: una lectura desde la “puesta en escena de la identidad mestiza”». Fuera de campo, vol. 1, nº 3, 2017, pp. 40-56.

Sarduy, Severo. El barroco y el neobarroco. El Cuenco de Plata, 2011.

Schroeder Rodríguez, Paul A. «Teoría del Nuevo Cine Latinoamericano: de la militancia al neobarroco». Valenciana: estudios de filosofía y letras, nº 12, jul.-dic. 2013, pp. 129-154.

Whitehead, Alfred North. Adventures of Ideas. The Free Press, 1967.

Zalamea, Fernando. América - una trama integral. Transversalidad, bordes y abismos en la cultura americana, siglos xix y xx. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, 2009.